Zulkifli Ar-Rayyan's

"Word are most powerful drugs used by mankind"

Sebungkus Sandwich Untuk Semua!


1. "MPP ialah anak-anak yang hebat. Mereka ini ibarat sandwich yang mengimbangkan kedua pihak yang penting iaitu : Pentadbiran dan Pelajar. Mereka ini umpama staff dan juga student." - Dr. Rani Diana.

2. Ayat ini masih terngiang-ngiang di telinga walaupun sudah tidak lagi menjawat jawatan sebagai Ahli Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) namun ayat inilah yang menjadi sumber inspirasi kekuatan dan dorongan sewaktu menjalani hari-hari bergelar MPP suatu ketika dahulu.

3. Jauh di sudut hati, saya merindui suasana ketika bergelar MPP dahulu. Mana tidaknya, MPP seperti sebuah medan perhubungan juga jambatan antara pihak Pentadbiran dan Pelajar. Kedua-dua pihak ini memainkan peranan penting dalam institusi keramat ini.

4. Sebagai seorang Ahli MPP, adalah menjadi tanggungjawab kami untuk mengimbangkan antara kedua-dua belah pihak dan kami perlu bijak dalam setiap langkah dan tutur kata supaya tidak ada pihak yang salah faham, tersinggung dan sebagainya.

5. Namun, tugas kami sering diperkecil dan diperlekeh suara-suara halus yang takut melihat bayang sendiri. Semua pihak perlu faham bahawa tugas kami sebagai MPP merangkumi perkara-perkara yang telah dipertanggungjawabkan dan juga sebagai seorang mahasiswa. Mereka perlu faham bahawa kami bukanlah pekerja sepenuh masa sebaliknya kami juga mempunyai tanggungjawab hakiki sebagai pelajar.

7. Tindakan sesetengah individu yang saban hari menyoal dan mengkritik kami adalah perbuatan yang tidak mencerminkan jati diri sebagai seorang mahasiswa, Seluruh warga institusi perlu mengerti sepenuhnya tanggungjawab kami sebagai seorang pemimpin dan pelajar, bukannya sewenang-wenangnya melemparkan kritikan dan tuduhan yang tidak berasas.

8. Sebagai seorang mahasiswa sepatutnya setiap dari kita perlu ambil tahu dan mengerti apa yang berlaku di sekeliling serta menyokong sepenuhnya perjuangan kami yang mewakili seluruh mahasiswa. Mahasiswa juga perlu bertindak mengikut win-win situation iaitu tidak selalu meminta tetapi sebaliknya perlu memberikan 'sesuatu' buat institusi.

9. Jika mahasiswa sedar hakikat tersebut, saya pasti acuan kesepaduan diantara pihak Pentadbiran dan Pelajar dapat disatukan dengan lebih jitu sekali gus mampu menaikkan serta mengharumkan nama institusi di peringkat yang lebih tinggi lagi.

10. Mahasiswa perlu keluar dari kepompong kebiasaan dan harus keluar dari zon selesa dan berdiri di dunia realiti! Inilah masanya untuk kita bersama mengembangkan nilai dan potensi diri bagi mempersiapkan diri untuk masa depan yang lebih gemilang.

11. Ucapan penghargaan dan terima kasih kami rakamkan buat semua pihak yang mengerti dan memahami tugas kami sebagai seorang MPP dan mahasiswa. Ayuh bersama saf kepimpinan di segenap peringkat terutamanya barisan kepimpinan MPP baharu dalam merealisasikan agenda serta aspirasi untuk semua!

12. Buat barisan kepimpinan baharu, teruslah istiqamah dan tabah dalam landasan ini. Cekalkan hati dan perbaharui niat agar tidak terpesong dari landasan sebenar. Apa yang penting ialah, ikhlaskan hati dan berkhidmatlah sebaiknya. Tetaplah menjadi hamba walau dilayan seperti Raja!

Ayuh menjadi generasi Al-Fateh. Mudanya bermanfaat kepada semua...





Next PostCatatan Terbaru Previous PostCatatan Lama Laman utama